خوش آمدید!

با تشکر از مشاهده انجمن گفتگوی ایرانی پاتوق در صورت تمایل برای استفاده از تمامی امکانات انجمن ثبت نام نمایید.

همین حالا ثبت نام کن!

ایرج جنتی‌عطایی؛ خالق دستور واژگان عشق

DaniyaL

Assistance
عضو کادر مدیریت
معاونت
8/27/20
255
ایرج جنتی عطایی در ۱۹ دی‌ماه ۱۳۲۵ در شهر مشهد دیده به جهان گشود. جنتی عطایی در دانشکده‌ی هنرهای دراماتیک تهران و کالج چلسی ِ دانشگاه لندن تاتر و جامعه‌شناسی ِ هنر خوانده است.

ایرج جنتی‌عطایی؛ خالق دستور واژگان عشق


جنتی عطایی در مورد شرایط خانه‌ی کودکی‌اش می‌گوید: «خیلی خردسال بودم. پدر من با این‏که شغلش ربطی به هنر نداشت و درجه‏‌دار نیروی هوایی بود، اما به خانه که برمی‏‌گشت، تار و یا فلوتش را برمی‏‌داشت و اندوه، خستگی و رنجش را به زبان موسیقی ترجمه می‏‌کرد و من هم دورادور گوش می‌‏کردم و دورادور به من هم سرایت کرد. او خیلی دوست داشت که من ویولون بزنم. جالب است که دیگران فرزندان‏شان را مجبور می‏‌کردند که پزشک یا مهندس بشوند، پدر من، مرا مجبور می‏‌کرد که ویولون بزنم و همان‏طور که آن‏هایی که مجبور شدند پزشک بشوند، نشدند، من هم در زمینه‏‌ی ویولون زدن…

ایرج جنتی‌عطایی؛ خالق دستور واژگان عشق


اما چون پدر وقتی میزد، نیازمند به‏‌کار بردن واژه بود تا حس و حالش را فریاد کند یا بخواند، دست به دامن غزل می‏‌شد و غزل می‌‏خواند. غزل را بر مبنای ملودی‌هایی که به ذهنش می‌‏آمد، تکه پاره می‌‏کرد و می‏‌گفت. من هم به ‏هر روی متوجه شدم جهانی وجود دارد، غیرواقعی، در کنار جهان بی‏رحم واقعی…»

ترانه‌سرایی را در نوجوانی آغاز کرد. برای ترانه‌های اولیه‌اش، میلاد کیایی آهنگ‌سازی می‌کرد. اولین کاری که به‌طور رسمی از او پخش شد ترانه‌ای بود به اسم «شِکوِه» که بر روی ملودی‌ای از سلیمان اکبری نوشته بود. بعدتر به صورت تیمی، کار با یکی از درخشان‌ترین آهنگ‌سازان موسیقی پاپ ایران، پرویز مقصدی را آغاز کرد. سپس به استودیو طنین پیوست و ترانه‌هایش در این دوران در کنار ترانه‌هایی از شهیار قنبری و اردلان سرفراز آغازگر موج نو ترانه‌ ایران شد.

او درباره ترانه‌هایی که در دهه ۵۰ و اواخر دهه ۴۰ سروده و موسوم به دوره طلایی موسیقی پاپ ایران است می‌گوید: «در هر صورت نمی‌شود این دوره‌ها را از مشابه‌های جهانی‌اش جدا کرد. باید ببینیم که در آن دوره در فرامرزهای ایران در موسیقی پاپ چه اتفاقی می‌افتاد و این دستاوردهایی که جامعه بشری داشت چطور کار می‌کرد. در ایران هم این اتفاق افتاد و آهنگ‌سازها و ترانه‌سراهایی به وجود آمدند که ناگهانه جامعه را متوجه نوع دیگری از ترانه کردند. نوعی که شما به عنوان پاپ از آن اسم می‌برید. آهنگسازهایی مثل سورن، مقصدی، کسانی که در این زمینه کارهای درخشانی کرده‌اند به ویژه پرویز مقصدی که برای من به نوعی پدر ملودی‌سازی مدرن و امروزی است.»

ایرج جنتی‌عطایی؛ خالق دستور واژگان عشق


عطایی در سال ۱۳۵۱ به خاطر ترانه‌هایش و کوشش در راه توسعه‌ی فرهنگ از طریق موسیقی برنده‌ی جایزه‌ی فروغ فرخزاد می‌شود. عطایی علاوه بر ترانه‌سرایی دستی هم در نمایش‌نامه‌نویسی و کارگردانی دارد. نخستین نمایش‌نامه‌های ایرج جنتی «گربه، مرداب، انتظار» به کارگردانی فرهاد مجدآبادی در کارگاه نمایش و هم‌چنین «سوکنامه برای تو» به کارگردانی خودش در خانه‌ی نمایش در تهران به روی صحنه رفتند.

ایرج جنتی‌عطایی؛ خالق دستور واژگان عشق


ایرج جنتی عطایی، یکی از اضلاع مثلث «ترانه نوین» ایران که او را «گل سرخ ترانه» نیز می نامند در همکاری با آهنگسازانی مانند بابک بیات آغازگر اتقاقی تازه در موسیقی ایران شد. زبان متفاوت و دایره واژگان وسیع ایرج جنتی عطایی سبب شد ترانه هایش به شدت مورد توجه قرار بگیرند.جنتی عطایی رفاقتی دیرین و رابطه عاطفی عمیقی با بابک بیات داشت، در روزهایی که آهنگساز فقید موسیقی ایران به سختی نفس می کشید و روزهای پایانی عمر را طی می کرد در مصاحبه ای گفت تجسمی از خود را در ایرج می دید.

ایرج جنتی‌عطایی؛ خالق دستور واژگان عشق


عطایی ترانه‌سرایی قابل است که ترانه‌هایش توسط بسیاری از خوانندگان مشهور ایرانی خوانده شده است و به جد می‌توان گفت که این ترانه‌ها در شهرت خوانندگان نقش به‌سزایی ایفا کرده است. ترانه‌های ایرج جنتی عطایی به سرعت جای خود را میان توده‌ی مردم باز کرد. ترانه‌هایی که یک ویژگی اصلی و اصیل دارد و آن دغدغه‌های اجتماعی و سیاسی جامعه است.

از ترانه‌های معروف او می‌توان به ترانه‌هایی هم‌چون «گل سرخ»، «جنگل»، «خونه»، «بن بست»، «دریایی»،«یاور همیشه مومن»، «گریه نکن»، «ستاره‌های سربی» و ترانه‌های بسیار دیگر اشاره کرد. او بیش از ۳ دهه است که در خارج از کشور به سر می برد.
 
بالا پایین